lil precious

lbdf.lilypie.com/TikiBlogger.php/Ce1y

Thursday, December 13, 2012

review of my 2012

assalamualaikum.

entry kedua ni.rasa sangat kekok nak menulis.tapi layankan jela.blog aku kannn..aku nak cite tentang apa yang berlaku kepada aku sepanjang tahun 2012 ini.sebenarnya banyak jugakla benda2 besar yang terjadi dalam hidup aku di tahun ini.dan aku rasa tahun inilah yang paling membawa seribu erti kepada aku.nak tau?

1) hijrah
 
    pernah tak rasa apa jadi bila kita mati nanti?apa rasa bila kita berada dalam kubur?pernah tak korang rasa macam tu dan rasa sangat takut?dulu aku rasa aku tutup kepala aku tutup aurat.aku singsing lengan baju sampai siku pun benda normal.aku rasa biasa je.nak main air kat pantai angkat seluar sampai lutut pun takde rasa bersalah.bersalah pada Allah.sehinggalah sampai satu masa,aku rasa aku kena buat sesuatu.sesuatu yang selama ni sangat asing bagi aku.asing sebab tidak pernah menjadi kebiasaan.menutup aurat dengan sebenar2 menutupnya.

    benarlah,bila kita berubah ujian yang datang bukan sedikit.aku hampir2 putus asa sebab ada yang memandang sinis.tapi bila da biasa,alhamdulillah semuanya sangat senang.Allah permudahkan.nasihat aku untuk mereka di luar sana yang sama seperti aku,ikut kata hati.Allah memberi hidayah tanpa kita sedari.

 
2) posting

lama menunggu untuk bekerja,16 januari 2012,aku mendapat pekerjaan sebenar-benarnya.guru.setelah berhempas pulas selama 6 tahun,akhirnya aku berjaya menjadi seorang guru.aku berangan sebenarnya,dapat posting luar terengganu.semuanya aku siapkan untuk berpindah ke tempat baru.baju2 barang2 yang biasanya aku pack untuk menetap di asrama aku siapkan segalanya.tapi bila sampul surat itu aku buka,aku hanya mampu mengucapkan syukur.SK Wakaf Tapai.jimat segala2nya weh.makan tempat tinggal semuanya pama.hehehe

3) ketemu iskandar

part ni yang sangat aku tak sangka2.aku tau iskandar di facebook.aku memang fren dgn dia sejak sekian lama.cuma tak pernah menyapa.ada pun cuma sekali dua,itupun bertahun2 sudah.cuma satu yang menghubungkan kami; POKE.aku poke mu,mu poke aku.poke sampai sudah.

alkisahnya aku sekelas dgn iskandar di tingkatan 3.yang aku tau tentang dia,dia pelajar bermasalah.dari kelas no 2 kena sumbat kelas paling hujung.orang panggil kelas lanun.tapi aku tengok dia takdela teruk sangat.nakal  je lebih.teringat pulak cerita mak iskandar.mak iskandar ckp cikgu esah,mak ainul kawan aku ni taknak terima iskandar masuk sekolah ni sebab sekolah lama dulu dia bakar tilam sekolah dll..tapi last2 dpt masuk jugak.iskandar oh iskandar.ini hanya sebahagian je cerita kenakalan iskandar..senyum sorang aku bila ingatkan dia.haihss.

oh cemane jumpa?bila dah poke tahap maksimum ni,lastnya iskandar PM aku.katanya udah2la pokenya..haha.sejak dari tu kami rajinla jugak mesej2 calling2.sejak bila terjatuh cinta tu taktaula.yang pasti aku memang dah tersuke,tercinta dan tersayang.ayat aku lebih kurang macam ni, "mu rasa dop apa yang aku rasa?"aku nervous jugak nak dapat respon.alhamdulillah dia juga merasakan hal yang sama.

4) bertunang

aku sedia maklum iskandar nak ke lubnan untuk misi pengaman,so kami bercadang nak mendirikan masjid sekembalinya dia dari sana.pada satu hari,iskandar call ckp nak tunang.erk??aku memang tak expect nak tunang bagai.tapi dah orang tanya,sapa takmo?so 20 april 2012 kami selamat bertunang.alkisahnya aku tak pernah berjumpa iskandar ni.jumpa pun last tahun bila ntah.so agak nervous.nak tunang ni tapi tak jumpa depan2,tengok gambar2 je..so beberapa hari sebelum bertunang aku berpeluangla berjumpa bakal tunang.emmm emmmm..ok lulus.ayah aku pun masa mula2 aku cakap nak tunang,dia ingat kawan aku yang nak tunangnya.oh mai..


5) menikah

plan asal nak tunang setahun.tup2 tak sampai setahun kami dah jadi suami isteri pada 15 september 2012..syukur sangat2.Allah permudahkan.aku gembira dengan kehidupan baru ni.semoga Allah memberkati kehidupan kami ini.ameen.

6) p.j.j

normallah sekarang orang baru kahwin kena perhubungan jarak jauh.same here.tapi ni jauh di lubnan.Ya Allah tabahkanlah hatiku.tapi yang aku tau,nak rindu banyak2 pun takde hal sebab dah halal.hikksss.

banyak tak benda besar dalam hidup azhieeda ni?Allah memberi di saat yang tidak disangka2.syukur sangat2.semoga Allah panjangkan nikmat2 ini.Ameen Ya Rabb.

-gambar nikah nantila aku tunjuk.aku malas ni.heh

No comments:

Post a Comment